Tags

Positionering – at bringe sig selv i en gunstig position forud for …

Livet er fyldt med udfordringer. Afhængig af en situation kan man se dem som prøvelser/problemer eller muligheder. For mig handler det ikke bare om at se positivt på tingene, men i høj grad også om kunne acceptere, at tingene er svære og udfordrende. Som lærer gentager jeg ofte for mine elever, at det er meningen, at emner skal være lidt svære for ellers lærer man ikke noget af det. Nogle gange glemmer jeg bare at det også gælder mig selv.
Det er jo netop, når livet byder på udfordringer, at man lærer allermest. Om sig selv, om andre og om at leve livet. Det er også på de tidspunkter at nye muligheder og veje i livet opstår, men hvis man er dybt optaget af at være i krise og have ondt af sig selv, så er det ikke sikkert man ser de nye og anderledes muligheder og er i stand til at tage dem.

Jeg har helt sikkert (haft) svært ved at klare, når livet bliver svært. Jeg arbejder på det og synes det går bedre, men jeg har nok haft en ide om at alting helst skulle være smertefrit og bare gå glidende uden problemer, skænderier, uoverensstemmelser og andre konflikter. Jeg er ved at lære, at det er en stor misforståelse. Det medfører ihvertfald ikke en udvikling af mig som person og ingen udviklingen i mine forhold til andre mennesker.

Udvikling sker, når noget bliver nedbrudt og noget nyt bygget op. Hvad enten det er inden i et menneske – imellem mennesker eller i naturen.
Noget må give plads og bane vej til det nye. Når man accepterer at livet er svært og udfordrende, så har man mulighed for at se og tage mod de nye muligheder og veje, som opstår.