Æblegrøn Baby i Rib
Æblegrøn Baby i Rib

Så har jeg fået lavet en ting færdig – nemlig en baby i rib str. 6-9 mdr. i DUO merino silk.
Den er min 7 af 12 projekter, da jeg har indset at jeg nok ikke bliver færdig  med min sommercardigan, som jeg havde drømt om.
Fakta:

Mønster: Baby i Rib by Else Schjellerup
Garn: DUO silke Æblegrøn
Pinde: 3 mm
Vægt: 30 g ~ 1.2 %

Det er første gange jeg har strikket i garn i den prisklasse.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige. Jeg tror ærlig talt jeg havde forventet mere wow, måske bare fordi jeg har læst så meget om forskelligt lækkert (og dyrt) garn at jeg var overbevidst om at det var noget helt andet.  Misforstå mig ikke – det er meget dejligt garn at strikke i og jeg synes rigtig godt om resultatet. Jeg synes bare ikke det føltes meget anderledes end andet uldgarn jeg har strikket i.
Det kan være at det ville være anderledes hvis det var noget jeg selv skulle gå i, så ville det måske være dér jeg kunne mærke forskel? Eller måske er det holdbarheden eller hvordan det ser ud når det bliver vasket?
Foreløbig bliver det nok ikke til mere af den slags garn. Jeg har jo også nogle kg lagergarn jeg skal have brugt først 🙂

Reklamer

4 meninger om “Er dyrt garn godt garn?

  1. Jeg synes ikke at dyrt garn nødvendigvis er det bedste.. jeg har ikke selv lyst til at give 100 kr pr 100 gram, men vælger ofte et af lidt billigere alternativer…

  2. Dyrt garn er ikke nødvendigvis godt garn, men godt garn er meget ofte dyrt.
    Mht Duo silke så mener jeg absolut at det hører i kategorien godt garn. Det er blødt, slidstærkt, har gode strikke-egenskaber, giver et let og luftigt strik. Alt sammen noget jeg holder meget af. Men lad være med at bruge Duo silke til rib. Silke-indholdet gør garnet mere slasket og ribben holder sig ikke spændstig. Brug Duo til rib-modellerne i stedet for.
    Har du vasket den? For Duo garnerne (og Tvinni for den sags skyld) løfter sig smukt efter en vask og bliver mere blød og fluffy – fylder mere og maskerne jævner sig lidt ud.

    Men når alt dette er sagt så er jeg fortaler for superwash-garner til babystrik – sååå meget lettere at vaske. Og hvis jeg skal købe garn for at få fingre i opskriften…så bruger jeg da bare det originale garn til noget andet.

    Just my 5 cents…

    :-)))) Britt

  3. @Janne – SU+studiejob giver ihvertfald ikke råd til at strikke i garn til 100kr /100gram, men jeg skulle lige prøve 🙂

    @Britt – Jeg skulle måske have nævnt at det også er første gang jeg strikker i noget med silke.
    Jeg kan godt se din pointe med baby tøj og superwash. Jeg ville dog gerne prøve noget dyrt garn og det virkede overkommeligt med en babyting – måske havde et tørklæde været ligeså egnet – og altså ikke i rib kan jeg forstå. Man lærer jo hele tiden 🙂

    Tak for jeres input.
    Stine

  4. Ville bare lige bakke op omkring det, Britt har skrevet. Jeg synes ulempen med at bruge de dyre garner til babystrik er, at de ikke altid er “beregnet” til at have det store slid/hyppige vaske, som børnetøj udsættes for…..men garnet som sådan er lækkert nok.

    KH Tina

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w