Efterår
Når jeg har tid om morgenen bladrer jeg som regel i gratisaviser. Vi får nyhedsavisen og 24 timer leveret til døren hver dag. Idag stod der så følgende lille notits i Nyhedsavisen:

“Psyke – Regn, regn, regn – sommeren lang. Tusindvis af danskere risikerer i løbet af september at blive ramt af vinterdepression før tid, fordi sommeren har været så trist. De tre-fem procent af danskerne, der lider af vinterdepression fra oktober, risikerer at blive deprimerede før tid, fordi sommeren var så fattig på den bagende sol, siger professor i psykiatri på Rigshospitalet Tom Bolwig.” AVISEN.DK

Det er noget jeg tænker over hvert år – den kommende vintersæson. Jeg er en af de 3-5 % af danskerne og jeg har også selv tænkt på hvad sommeren – eller mangel på samme – vil have af betydning for den kommende vinter. Udsigterne her er jo ikke særligt gode, men nogle gange tror jeg også at det er et mentalitetsspørgsmål (siger det sig selv?).

Jeg tænker her især på at samfundet åbentbart fungerer sådan at tempoet er det samme om vinteren som om sommeren. Sådan er jeg ikke skruet sammen til – jeg længes næsten efter det der gamle bondesamfund hvor (jeg har en forestilling om at) der virkelig ikke var andet at lave hele vinteren end at strikke og sy og sove når det var mørkt. Hvor ville det være fantastisk… men nej.

I Danmark har man jo næsten mere travlt om vinteren end om sommeren. Jul, for eksempel. Kunne man ikke skære de 90% af julen væk som er stress og jag? Og så beholde de sidste 10% som er hyggelige og dejlige og som mærkeligt nok er dem vi husker.

Nu ser jeg måske også lidt sort, men spørgsmålet er bare om det hele behøver gå helt så stærkt om vinteren? Jeg tror at verden ville være lidt rarere hvis det ikke gjorde.